businesses

Indonesische telecomreus Telkom publiceert duurzaamheidsverslag over 2025 en versnelt ESG-transitie

grassroot - Papua Nieuws
Jumat, 19 Juni 2026
Indonesische telecomreus Telkom publiceert duurzaamheidsverslag over 2025 en versnelt ESG-transitie
Duurzaamheid als groeistrategie Voor de TelkomGroup is maatschappelijk verantwoord ondernemen niet langer een kwestie van wetgeving afvinken, maar de basis voor langetermijngroei. De ESG-doelstellingen zijn direct gekoppeld aan de reorganisatie van het bedrijf. Dit uit zich onder meer in het stroomlijnen van de bedrijvenportefeuille, een efficiëntere bedrijfsvoering, het te gelde maken (monetizen) van digitale activa en het versterken van de rol van Telkom als strategische holding. "Duurzaamheid is voor ons geen verplicht nummer, maar een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie om groei op de lange termijn te realiseren", verklaarde Telkom-topman Gunawan op donderdag 18 iuni 2026. Inclusiviteit en AI-infrastructuur Het duurzaamheidsbeleid van de telecomprovider rust op drie pijlers: Save Our Planet, Empower Our People en Elevate Our Business. Binnen het sociale programma (Empower Our People) rapporteert Telkom een aantal opvallende resultaten over 2025. Zo wordt inmiddels 21 procent van de managementposities binnen de TelkomGroup ingevuld door vrouwen. Daarnaast is ruim 20,2 procent van het totale personeelsbestand inmiddels gecertificeerd als digitaal talent. Tegelijkertijd investeert het concern fors in de nationale digitale infrastructuur. Om aan de explosieve vraag naar cloud computing, big data en kunstmatige intelligentie (AI) te voldoen, heeft Telkom het netwerk van datacenters, glasvezelkabels en zendmasten het afgelopen jaar zowel nationaal als internationaal aanzienlijk uitgebreid.