businesses

Zwitserland investeert 2 miljoen euro in Indonesisch klimaat- en voedselproject bij 75-jarig diplomatiek jubileum

grassroot - Papua Nieuws
Selasa, 23 Juni 2026
Zwitserland investeert 2 miljoen euro in Indonesisch klimaat- en voedselproject bij 75-jarig diplomatiek jubileum
Duurzaam landschapsbeheer in vijf provincies De officiële start van het milieproject werd op dinsdag 23 iuni 2026 bekendgemaakt door het Indonesische ministerie van Economische Zaken, de Zwitserse ambassade en UNDP Indonesia. Het programma zal lokaal worden uitgerold in vijf strategische bosprovincies: Atjeh, Riau, West-Kalimantan, Centraal-Kalimantan en Oost-Kalimantan. Fase II bouwt voort op de resultaten van de eerste pilotfase (2023-2025), die werd gefinancierd door het Zwitserse Staatssecretariaat voor Economische Zaken (SECO). Het miljoenenbudget is bedoeld om de voedselzekerheid te garanderen, boerengemeenschappen te beschermen tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering en nieuwe economische kansen te creëren buiten de traditionele ontbossingssectoren. 75 jaar diplomatieke betrekkingen Olivier Zehnder, de Zwitserse ambassadeur voor Indonesië, Oost-Timor en de ASEAN, benadrukte dat de lancering samenvalt met een historische mijlpaal: de 75e verjaardag van de diplomatieke banden tussen Zwitserland en Indonesië. Volgens de ambassadeur heeft de eerste fase bewezen dat ecologische bescherming en economische vooruitgang elkaar niet hoeven uit te sluiten. "Dit project is het levende bewijs dat een sterke internationale samenwerking kan leiden tot langdurige, duurzame impact. Met deze tweede fase willen we de succesvolle methoden definitief verankeren in de lokale systemen", aldus ambassadeur Zehnder. Integratie in nationaal beleid Volgens Aretha Aprilia, hoofd van de milieu-afdeling van UNDP Indonesia, valt of staat duurzame ontwikkeling met de actieve participatie van de lokale bevolking. Het SLPI-platform brengt kleine boeren, lokale overheden en private investeerders samen om kennis te delen en belangen op elkaar af te stemmen. In deze nieuwe fase zal UNDP dit platform officieel integreren in de nationale institutionele structuren van Indonesië. Namens de Indonesische regering voegde Dida Gardera (ministerie van Economische Zaken) toe dat het beschermen van de Indonesische bossen en natuur een absolute nationale prioriteit is. De regering wil de lessen uit de eerste fase nu omzetten in permanent beleid, waarbij het duurzame landschapsbeheer direct wordt gekoppeld aan de nationale begroting en de formele overheidsplanning voor de lange termijn.