Wereldwijd
Het stadsbestuur van Jayapura ondersteunt het behoud van sago via het Colo Sago-festival 2026
annacroft - Papua Nieuws
Senin, 22 Juni 2026
Senin, 22 Juni 2026

De viceburgemeester van Jayapura, Rustan Saru, woonde de afsluiting bij van het Colo Sagu-festival 2026, dat werd gehouden ter gelegenheid van de Nationale Sagodag in Jayapura. Het stadsbestuur van Jayapura juicht de organisatie van dit festival toe, omdat het wordt gezien als een belangrijk middel om het voortbestaan van sago als lokaal voedingsmiddel en als identiteit van de Papoease bevolking te waarborgen.
Aan het festival, dat samenviel met de Nationale Sagu-dag, namen ook kleine en middelgrote ondernemingen uit Jayapura en andere regio’s deel. Diverse verwerkte saguproducten, zoals chips, gebak en cendol, werden tentoongesteld om te laten zien hoe sagu kan worden omgezet in creatieve producten met economische waarde. Deze activiteit moet de jongere generatie stimuleren om met meer trots sagu te consumeren en te verwerken.
Rustan Saru benadrukte dat sago blijvend beschermd en ontwikkeld moet worden, omdat het een belangrijke rol speelt in het leven van de Papoease bevolking. Hij sprak ook zijn waardering uit voor de rol van diverse partijen, waaronder de politie, die de samenwerking tussen de overheid, traditionele instellingen, de gemeenschap en ondernemers hebben gefaciliteerd bij het stimuleren van de lokale economie op basis van traditionele voedingsmiddelen.
Als concrete steunmaatregel heeft het stadsbestuur van Jayapura grond beschikbaar gesteld in Skouw Yambe voor de ontwikkeling van sago en is er eerder al een gezamenlijke aanplant van sago uitgevoerd. De overheid roept dorpen ook op om grond ter beschikking te stellen, de sagoplanten te verzorgen en deze niet vóór de oogsttijd te kappen, zodat sago een duurzame voedselbron voor de bevolking blijft.