Wereldwijd
Jayawijaya ontvangt onderscheiding van het Ministerie van Binnenlandse Zaken voor prestaties op het gebied van werkloosheidsbestrijding
annacroft - Papua Nieuws
Rabu, 24 Juni 2026
Rabu, 24 Juni 2026

Het regeringsbestuur van het regentschap Jayawijaya, in het berggebied van Papoea, heeft een onderscheiding ontvangen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken voor zijn prestaties bij het terugdringen van de werkloosheid. Jayawijaya wordt beschouwd als de regio met de op één na beste resultaten onder de provinciehoofdsteden in heel Papoea.
De regent van Jayawijaya, Atenius Murib, verklaarde dat de lokale overheid voortdurend werkgelegenheid voor de bevolking creëert via diverse opleidingsprogramma’s. Deze inspanningen zijn niet alleen gericht op de aanwerving van ambtenaren, maar ook op het bevorderen van de economische zelfredzaamheid van de bevolking.
Een van de programma’s die wordt uitgevoerd, is de uitzending van 50 straatkinderen naar Yogyakarta en Semarang om daar trainingen te volgen op het gebied van vaardigheden, mentale weerbaarheid, spiritualiteit en gezondheid. Het programma moet de deelnemers de nodige bagage bieden, zodat zij over de vaardigheden en bereidheid beschikken om een betere toekomst op te bouwen.
Naast de ontwikkeling van vaardigheden werkt het districtsbestuur van Jayawijaya ook aan de oprichting van een lokale overheidsonderneming (BUMD) om lokale arbeidskrachten aan te trekken. De regering streeft er tevens naar om ongeveer 700 hectare rijstvelden te beheren en stimuleert de ontwikkeling van de tuinbouw in elk district, als onderdeel van de inspanningen om de economische situatie van de gezinnen te verbeteren.
Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek bedraagt het officiële werkloosheidspercentage in Jayawijaya 2,74 procent. Deze onderscheiding zal hopelijk een motivatie zijn voor de lokale overheid om de openbare dienstverlening te blijven verbeteren, de werkgelegenheid uit te breiden en het welzijn van de bevolking te vergroten.