Wereldwijd

Het Papoease Parlement pleit ervoor het Colo Sagu-festival om de drie maanden te organiseren

annacroft - Papua Nieuws
Senin, 22 Juni 2026
Het Papoease Parlement pleit ervoor het Colo Sagu-festival om de drie maanden te organiseren
Het Colo Sagu-festival 2026, dat van 19 tot en met 21 juni plaatsvond op het terrein van het parlement van Papoea, werd geprezen door de leiding en de leden van het parlement van Papoea. Het evenement, dat werd georganiseerd door de Stichting Colo Sagu Nusantara in samenwerking met de politie van Jayapura ter gelegenheid van de 80e Bhayangkara-dag, wordt gezien als een manier om de bevolking te vermaken en tegelijkertijd het inkomen van kleine en middelgrote ondernemingen te verhogen, met name dat van de Papoease vrouwen. De voorzitter van het Papoea-parlement, Denny Henrry Bonai, pleit ervoor dat het Colo Sagu-festival niet slechts één keer per jaar plaatsvindt, maar regelmatig, om de drie maanden, wordt georganiseerd. Volgens hem heeft het evenement een positieve economische en sociale impact op de bevolking, omdat het ruimte biedt voor promotie en afzet van lokale producten. Naast het bevorderen van de duurzaamheid van het festival is het Papoease Huis van Afgevaardigden ook van plan regelgeving op te stellen om de bescherming, ontwikkeling en benutting van sago als een van de belangrijkste lokale voedingsmiddelen van Papoea te versterken. Deze maatregel zal naar verwachting de economische waarde van sago verhogen en tegelijkertijd de duurzaamheid van dit traditionele voedingsmiddel van de Papoease bevolking waarborgen. Door middel van het festival en regelgevende ondersteuning zal sago naar verwachting een grotere bekendheid krijgen, een toegevoegde waarde bieden voor kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) en bijdragen aan de voedselzekerheid en het welzijn van de bevolking van Papoea.