businesses

Elektriciteitsnetwerk Zuidwest-Papoea op de schop: Staatsbedrijf PLN en provincie slaan handen ineen

grassroot - Papua Nieuws
Jumat, 19 Juni 2026
Elektriciteitsnetwerk Zuidwest-Papoea op de schop: Staatsbedrijf PLN en provincie slaan handen ineen
Duurzame ambities en betrouwbare stroom Gouverneur Elisa Kambu ontving afgelopen woensdag 17 juni 2026 de regiodirectie van PLN op zijn kantoor. Kambu benadrukte tijdens het gesprek dat de transitie naar hernieuwbare energie strak gereguleerd moet worden. De provincie eist een volledige integratie van het netwerk en strenge infrastructuurstandaarden om ervoor te zorgen dat de nieuwe energie-installaties een lange levensduur hebben. "Het is onze ambitie dat de burgers van Zuidwest-Papoea definitief het donker achter zich kunnen laten. Elektriciteit moet voor iedereen toegankelijk zijn, tot in de kleinste gemeenschappen. Wij waarderen de harde werkethiek van het PLN-team in onze provincie enorm", aldus gouverneur Kambu in een persverklaring op donderdag 18 juni 2026. Focus op Sorong-Selatan Roberth Rumsaur, algemeen directeur van PLN voor de regio Papoea, liet weten dat het energiebedrijf direct aan de slag gaat met de strategische adviezen van het provinciebestuur. De prioriteit voor de komende periode ligt bij het versterken van de onderlinge systeemverbindingen en het versnellen van de elektrificatie in het district Sorong-Selatan (Zuid-Sorong), een gebied dat momenteel een economische groei doormaakt. "Als strategisch partner zijn wij er niet alleen om de overheidsgebouwen in de stad draaiende te houden. Onze hoofdtaak is het garanderen van betrouwbare stroomvoorziening voor de burgers in de buitengebieden", verduidelijkte Rumsaur. De hernieuwde samenwerking moet gelden als een economische katalysator voor de gehele provincie.